söndag 9 december 2012

Fläskfilegryta med spagetti och bladspenat

Nu är de snart ett år sedan jag skrev något i den här bloggen, och visst har jag lagat mat och bakat sen sist. Det är väl bara det att jag inte haft någon inspiration till att blogga om det.
Tänker nu bjuda på ett recept som min sambo hittade någonstarns på internet i fredags då han hade fått för sig att vi skulle äta någon sorts fläskfile gryta.
Han hittade receptet, vi handlade och jag lagade :)

För ca 4 pers, kok tid ca 30 minuter.

Ingredienser:

Ca 500 g fläskfile
70 g bladspenat
1 gul lök
ca 5 färska champinjoner
S o P
ev italiensk kryddblandning och basilika efter smak och tycke.
1 halv kycklingbuljong
3-5 dl grädde

Gör såhär :

Hacka löken och skiva champinjonerna.
Snygga till fläskfilen ( ta bort överblivet fett och ev senor) Strimla fläskfilen i lagoma bitar.
Skölj bladspenaten.
Sätt på vatten till spagettin. När spagetti vattnet kokar lägger du i spagetti så de räcker till ca 4 personer, salta vattnet.
Fräs lök och champinjoner tills champinjonerna fått fin färg, salta lite så smaken dras ur chaminjonerna.
Lägg i fläskfilen och stek tills den nästan är klar.
Tippa i grädden, krydda med S o P och annan krydda tex italiensk kryddblandning och basilika.
Rör om då och då.
Smula i buljongen och rör om.
Låt små puttra lite.
Smaka av.
När spagettina och fläskfilegrytan är klara så blandar du ner spagettin i grytan tillsammans med bladspenaten. Sen är det bara att servera!

Smaklig måltid!




1 kommentar:

  1. Tack! Ser gött ut!
    Jag la in receptet i min receptmapp på dropbox där jag gjort en mapp som har ditt namn. Där kan du lägga in recept som du vill dela med dig av.
    Kram.
    PS. Svårt att kommentera här för sidan godkänner inte nånting av det jag väljer att kommentera som.

    SvaraRadera